Monday, November 8, 2010

IKLAN & SURAT TERBUKA UNTUK EIN

 ~ Ni entry iklan jap ek. Citer acik sambung next entry yee! ~

Okey, ramaiii yang tanya nombor tepon ustaz & doktor dari post ni. Haa ni sile amik nombor.
Doktor Homeopathy

Haa ni sakit2 yang dia rawat. Banyak ko!

Ustaz magik scan hehe pepandai je aku bagi niknem dia!
Aku mintak sorry ye kalo nombor yang anda dail tiada dalam perkhidmatan pulak ye. Almaklum le dah lame aku tak tepon depa hihik!

Pastu ada satu komen aku dapat dari reader nadjwani_ein pasal kes aku. Dia pon lebih kuirang sama kes macam aku nampaknye. Leh pi blog dia eh. (sorry Ein, acik pomot blog awak hehe). So, ni reply terbuka aku untuk Ein:

Dear Ein,
Terima kasih sudi berkongsi cerita dengan Mrs Semtz. Saya tak boleh nak sahkan kes Ein dengan saya sama atau tak sebab yang boleh buat diagnose ni doktor pakar je. Saya nak jawab soalan Ein pasal cerclage tu je - sakit ke, apa rasa bila pakai, etc.

Masa masukkan cerclage tu doc akan bius. Separuh badan (epidural) is the best choice sebab tak ganggu janin. Kalau bius penuh, ubat masuk dalam darah dan akan affect janin. So bila separuh badan, naturally kita sedar la wak. Cuma tak sakit je. Diulang - TAK SAKIT langsung, so jangan risau hehe. Masa tarik2 tu mungkin akan rasa, mungkin tidak. Kes saya ada rasa sikit sebab doktor tarik kuat masa tu, ye la dah pintu terbukak sangat sampai kena tarik la untuk jahit. Kalau buat cerclage early - waktu 3 bulan memang tak rasa apa2 pon sebab cervix still tengah kuncup muncup!


Pastu lepas dah pasang cerclage tu, tak rasa apa2 pon yang. Saaampai la baby dah membesar dan dia mula menekan ke bawah, baru rasa ngilu sikit kalau baby lasak. Tu yang kena baringg je tu, nak elak ngilu. Sebab tu juga, doktor akan monitor kita every 2 weeks selepas kita mula rasa baby dah berat. Doktor akan check cerclage kita masih ok or not (scan je, tak seluk2 pon). Kalu nampak baby dah dekat sangat dengan cerclage, kena la deliver. Tapi most case, by this time dah masuk fullterm (36 weeks & above). Kalo case cerclage dah dekat ngan baby but still under 36 weeks, doktor akan advise bedrest if baby too small (under 1kg) or deliver if baby is big enuff.


Nasihat saya, dengar cakap doktor. Kalo dia dah diagnose awak MUNGKIN ada cervical incompetence, amik nasihat dia - buat cerclage. Kalau awak tak buat, dan baby 'jatuh' lagi, dan masa tu baru awak confirm yang awak ada masalah cervix, haa sanggup ke? (alamak, keras ke bunyi ayat aku ni hehe). Risk tu setakat jangkitan kuman je. Yang lain2 saya rasa tak ada. Jangkitan kuman tu mungkin ada kalau doktor tak bekalkan ubat antibiotik lepas operation. Jadi, nak elakkan yang buruk, cari yang terbaik. Get the best doktor. Ask around. Kalau tanya saya - Dr Siti Mariam of Salam lah :-))


Ok Ein, selamat mencuba mengandung lagi, dan kalau nak nasihat atau pandangan lagi dari Mrs Semtz yang cetek ilmu ni boleh je contact saya kat sini atau email ijazambry@gmail.com. InsyaAllah kalau saya tak tau, kita sama2 cari orang yang tau ye!
Jangan tensen2, nak dapat rezeki tak boleh tensen2, baru rezeki marii! Kan kawan-kawan?!


Yang ikhlas,
Mrs Semtz (^-^)v

1 respon yang Tuan Kemah dah baca:

nadjwani_ein said...

ehehe...tq. bkk2 trkjut tgk title ade name ein. keh3.
mcm 2ek? skrg ni xtau la cnne. 1st doc mmg kate incompetent. then g serdang die kate sbb ubt. so kne tgk lg cnne lak nti.
ikut ht mmg nk pakai cerclage kalau doc suh.
tp awk mmg kuat n sgt2 positif. buat sy rasa ykn n hilang tkut.
thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggal Link Kat Sini Ye!