Saturday, November 6, 2010

30 MINGGU YANG SELOWW

Hyperthyroidism, satu penyakit yang aku tak pernah terfikir aku akan dapat. Yep, I saw Dr Zul of Salam under Dr Siti's suggestion and as suspected my blood test showed that I have a fairly high level of Thyroidism. Untuk korang yang tak familiar langsung ngan penyakit ni (macam aku gak la, dengor je orang sakit thyroid tapi tahu punca & simptomnye), penyakit ni ada dua jenis -either HyPERthyroid and HyPOthyroid. Hyper tu terlebih hormon, hypo tu terkurang hormon. What hormon? Yang dikeluarkan dek thyroid gland kite kat leher tu lah. Apa keje hormon tu? Gerakkan segala mesin2 aka jantung, paruparu, kelenjar, dalam badan kita. Tu yang bila terlebih hormon tu berat badan turun mendadak, jantung berdegup cepat, cepat penat, tekanan darah tinggi, so badan pon cepat lemah WALAUPUN tak buat keje. On the other hand, orang yang sakit Hypothyroid aktif gile sebab jantung dia gerak lambat so peredaran darah pon slow. Paham dah? Tak paham ko tanye la makcik Wikipidi ek. Acik bagitau ikut pahaman cetek acik je lee.

And the question - cemanaa aku leh dapat sakit ni? Jawapannye - aku sendiri pun tak tahu. Anybody can get it. And some people already have it for years but tak tau it was thyroid until a good doctor detects it (ni Dr Zul la bagitau aku kan). Aku ni cube google pasal punca sakit ni and nahh, it could be becos of pregnancy. Pregnancy plays around with your hormons so it is natural that it mendles with mr thyroid as well. However Dr Zul decided not to assume that it was entirely because of the pregnancy to avoid misdiagnose. 

So, bermula dari hari jumpe Dr Zul tu aku kena telan ubat Thyroid yang pahit ya amat everyday walopun tengah loya2 morning sickness dan jumpe dia follow up setiap 6 minggu. Badan aku memang makin lama makin cekeping keding, muka cekung macam tengkorak ko, siyes. Bile pakai tudung tu tepi pipi aku ada lobang - leh seluk jari sentuh tinger (err paham tak maksud aku?). Keje? Nak duduk lelama pon takbleh camno nak kojo? MC sebulan. Memang idup aku dalam bilik baringgggg je ngadap tv, tido, tido, makan, syensyen, tido, kebil2, tido, kebil2, tido, tido (banyak tak tido aku?). Haaa memang cenggitu le aktiviti orang ada thyroid ni. Nak angkat kepala lelama pon tak larat, tu yang barinnnggg jek. Tak tipu. Tanya Mr Semtz.

Tapi yang tak sedapnya sakit ni satu je. Sekali ko dapat sakit ni seumur idup le dia melekappp ngan ko tau. It can be cured (wif medication etc) temporarily and will come say hi to you again maybe the next 2 weeks or even 2 years or even 20 years. Penyakit degil namanye. Aku dengor tu tak sedap hati tul.

Tapi apa2 pon aku setia makan ubat thyroid ni niat nak sihatkan badan nak carry baby until term. So tiba hari operation untuk pasang cerclage, aku rasa badan aku dah improve banyak. Ngetor dah kurang, bp dah normal, tak lemah sangat, berat pon mula naik. Alhamdulillah cerclage siap pasang, dok satu malam kat wad, esoknye discharge, 3 hari rehat kat umah, esoknya keje. Takyah citer la pasal cemana pasang cerclage tu ek. Macam yang 1st tu gak, cuma kali ni Dr Siti wat rilekk je le hihi.

Pejam celik pejam celik, masuk 5 bulan gitu, aku dah kembali sihat and normal dan hasil blood test aku punye thyroid dah cecah paras normal. Dr Siti terus advise aku stop medication takut thyroid level turun sangat akan affect baby plak. Aku ikut je. Depa doktor kan. Lega gak tak payah makan ubat dah. Banyak ko! Sehari 8 biji pahit ya Rabbi, lekat kat tekak tau pahit dia!

Cukup 20weeks ++, perut aku start besor, baby pon makin berat aku terasa nak jalan laju2 dah bahaya sebab terasa ngilu kat tempat cerclage tu. Bile bagitau Dr Siti, naturally dia suh aku kurang jalan and suggest bedrest kat aku bile kandungan masuk 30 weeks nanti. Bedrest plak sampai aku fullterm (40minggu). Syok woo dengor Dr Siti suh rehat tak payah keje hihi! So aku pun dengan sabornye pi gak keje ala kadar sekadar di pinggiran je pastu tunggu 30 weeks. Tapi keje pon seronok beb, pi ofis dapat pakai maternity dress! Rase bulattt je macam penguin hehehe. Cukup 30weeks, aku dapat MC dok umah layan perut dan baby pon makin besor. Dalam bilik je la aku layan diri. Nak turun naik tangga pon tak dibenarkan. Setakat jalan dari katil ke bilik air je. Boring ko, hari2 yang seloww camtu. tapi apa nak buat, demi beby yang dikandung, aku sabar.. dalam hati "Cepat laaa 40 minggu!" 

Nak citer panjang pasal pregnancy kali ni pon tak best sebenornye sebab aktiviti aku boring sangat so, dipendekkan citer dengan ayat terakhir posting kali ni = Ujian datang lagi tanpa diundang, uhukhuk

0 respon yang Tuan Kemah dah baca:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggal Link Kat Sini Ye!