Wednesday, May 4, 2011

ASAM PEDAS OHH ASAM PEDAS.. SAIKOU!

Yeayy aku dah boleh masak asam pedas!
Heh, asam pedas JE korang kata?
Ooo besar ertinya pada aku dapat masak asam pedas yang bisa menimbulkan bintil-bintil peluh jantan dari badan Mr Semtz sewaktu dia menikmatinya. Berbaloi membanting tulang pas balik kerja pung pang pung pang kat dapur tau hehehe.

Mr Semtz orang Melaka laa. Dan mak mertua aku punya asam pedas memang boleh buat orang termimpi-mimpi tau. Aku ni dok peratii mak mertua masak cemana tapi sebab mak punye sedap sangat aku takut nak try sebab takut fail haha.
Tapi entah la sejak aku merajinkan diri memasak tiap hari balik kerja sekarang ni, menu aku macam terhad sangat. Jadinya teringin pulak nak letak menu makanan sinonim orang Melaka ni atas meja makan aku.
Dok teringat-ingat cara mak mertua aku masak tapi macam tak konfiden, sudahnya aku bukak myresepi- kaji beberapa resepi asam pedas, ye KAJI. Aku bandingkan bahan-bahan dengan cara masakan depa ngan mak mertua aku. Last-last beberapa minggu lepas aku pun try la masak.

1st attempt asam pedas ayam yang agak memberansangkan dan komen Mr Semtz,
"Hmm.. ok ok. Tapi mak punya lain tang mana pun I tak tau".
Ye ye.. asam pedas mak you memang jauh  panggang dari api la dengan I punye ni adehhh jangan la banding, malu I wehh hahaa!


2nd attempt selepas tu (selang seminggu kot) asam pedas ikan pari dan komen Mr Semtz,
"Hmm..ok la, tak la tak sedap langsung."
Tsk. Makan bertambah tapi belum kuar peluh lagi waktu makan tu.

3rd attempt minggu lepas asam pedas ikan pari (lagi. Sedap ko ikan pari beli kat pasar Seksyen 6 Shah Alam). Dan Komen Mr Semtz,
"Lama-lama u terer masak asam pedas la. Saikou! ('Best!' in Japanese)"
Dan peluh nyer berjurai-jurai menitik dari kepala, muka, idung, (ewww) dagu etc, yeayyy!!!
Hahaha berjaya jugak aku. 3 kali je beb! (sedang masuk dalam bakul untuk mengangkat diri sendiri).

Asam Pedas Pari ala Chef Ija Zambry - resepi rahsieee lalalala

Rakan duet asam pedas dinner malam itu - Telur dadar sayur bayam ngamm!

Next mission - KELI SALAI MASAK CILI PADI (ye mak mertua aku punye memang SAIKOU!)



6 respon yang Tuan Kemah dah baca:

zuwaidah said...

ni dah pandai masak asam pedas ni, leh hulur sikit kat kak zu hehehehehe....

Anonymous said...

bak mai resepi rahsia tuh! ai fail la masak2 cengginih! grrrrr

Ija Zambry said...

k zu - oh ohh mau ulur-ulur ni yg ku maluuu hehehe

mdt - alaa mdt merendah diri lak, fail masak la pulak.. jgn le mintak resipi. malu! (>_<)

dwatyKNY said...

laparrrrrrrrrrrrrr.... nak sket...

Ija Zambry said...

dwaty - meh meh sepinggan 3 hengget je murah murah

charlyzediana said...

heehehee... asam pedas mmg sodap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggal Link Kat Sini Ye!