Friday, October 29, 2010

PANAS HINGGA KE PETANG?

Korang perasan tak katner kitorang lam gambar ni? Toksah garu pale, kang jatuh kelemumor merata laptop tu aihh, ni Bukit Tinggi laa. Perasan baju ku ada bump? Dalam bump itu ada baby usia hampir 20 minggu :-) Ekceli kan, sebelum dapat tau aku peknen, kitorang memang dah plan tahun tu nak honeymun for the ntah berapa kali la kan, dek kerana memang dah teringiinn sangat pi Bukit Tinggi aku pon book hotel ni online je, terus set dating ngan Mr Semtz. Ni malam Christmas eve (bukan sebab nak sambut noo.. sebab public holiday lorr). Cantik tempat tu depa deco ngan lampu liplap. Malam tu siap ada show free lagi (alah, nyanyi2, joget2, kuiz kanak2) Fun!

Anyway, balik dari Bukit Tinggi ni I was due to see Dr Siti for my 19th week check up. So, on the 29th, pagi2 tu masa pi toilet nak solat subuh aku pasan kat penty ada discharge putih with 1 very fine line of blood trace. Kencang gak jantung masa tengok tu tapi sebab memang dah nak jumpe doktor pun kann, so kui 9 gitu aku ngan Mr Semtz dah terpacak depan Salam. Pagi tu bekfes roti canai kat Maisya sebelah Salam ja. Eksaited ngan check up kali ni sebab it's the time to see the baby's gender dak laki ka dak pompuan. Saspen gak sebab, hiks, aku dah check guna Chinese calendar online, baby will be girl! And aku tau laki aku tu naaak sangat boy sebab Mr Semtz ku itu penetik ManU, so pepaham je la angan2 bapak penetik bola nih!

Tunggu sekejap, Dr Siti pon panggil masuk bilik. As usual tanya aku ada rasa apa2 ke bla bla. Aku pon terus bagitau pasai blood pagi tadi. Dr Siti doesn't look alarmed and just brush the issue off by saying it was probably due to bacteria infection & it was kinda common. Lega aku dengar! So naik atas katil, bukak tayang perut, gel pon mari, scanner pon mari, 2,3 saat pastu muka Dr Siti cam kelam sket. Dia dok tekan scanner kat bahagian dekat ngan ari2 dengan muka siyes, "Baby awak kat bawah lah". Aku belek skrin tu dok nampak bentuk baby tapi tak gerak2 sangat macam previous check up. "I need to do vaginal scan lah sayang, sorry ye, nampak baby u kat bawah sangat!". Ya Allah, tak elok ke kalo baby dok bawah? Kenapa dengan baby aku? Aku start risau tapi maintain tenang. Hati aku Allah je tau. Tapi dan2 Dr Siti seluk je ayat dia, "Oh sayang, jangan laa, jangan laa. Cervix dah terbukak 4cm dear. I can feel the membrane. We have to do an emergency cerclarge for you. Admit now. Pagi tadi ada makan? Jangan bangun langsung tau. Nanti kita amik wheelchair." Bomb. Aku rasa macam nak pengsan. Nampak muka Mr Semtz pucat. Are we going to lose the baby? Apa cerclarge tu? Aku kena operate ke? Kenapa cervix aku dah opened up? Macam2 aku pikir masa kena tolak masuk wad. Kat wad, lepas tukar baju, isi borang, nurse suh baring under doctor's order aku kena tunggu a few hours before op. Tinggal berdua dalam wad baru aku pandang Mr Semtz, dia pandang aku. Dia tanya nak bagitau mak aku ke? Aku kata bagitau tapi pesan mak jangan datang. Mintak mak doakan je. As for family dia, up to him. Mr Semtz keluar telefon, aku pon pujuk diri takmo nangis, sambil usap perut pujuk baby jangan keluar lagi. Dan memang aku tak nangis. Aku cuma takut dan mulut hati tak henti2 "Ya Allah, selamatkan baby hamba!".

Around pukul 1 tengahari, nurse datang untuk bawak aku masuk bilik operation. Sampai Operating Theatre (OT), aku kena tunggu doktor bius. Terkapai2 aku sorang2 kat bilik menunggu. Nervous sangat sebab tak tau nak expect apa akan berlaku. Masa tu aku harap sangat Mr Semtz ada sekali, rasa helpless betul! Dok sebut2 bius pon, even bius macam mana pon aku tak peduli. Aku asyik fikir baby je. Masih bernyawa ke tak ke. So lepas doktor bius (yang saaangat peramah dan sopan- asal nak pegang aku je dia mintak maaf. yes male doctor) datang pasang IV, sembang2 ngan aku tanya anak berapa etc2 , aku jadi rileks sket. Dia tak putus bagi semangat kata "InsyaAllah u ok. Muda lagi, badan boleh tahan."

Dr Siti masuk je OT, dia terus arahkan aku dibagi epidural shot. Bius separuh badan je, tak boelh full bius sebab takut ada contraction masa full bius can lead to complications. Berdebar je masa doktor bius tu suh aku mengerekot badan, aku takut baby terhimpit (boleh ke?). Dah risau kan, macam2 aku pikir. So, lepas shot, kaki pon start kebas dan beransur tak bermaya, Dr Siti pun mula selak sini, pung pang pung pang kat celah kaki aku, tak rasa sakit tapi terasa masa ditarik2 rahim aku. Terdengar Dr Siti kata susah nak tarik lah, dah bukak besar sangat lah, membrane dah nampak lah, aku yang sangat2 sedar waktu tu siyes tengah khusyuk baca surah alamnasyrah (mak kata baca surah tu utk melapangkan sesuatu kerja) nonstop berselang seli dengan syahadah. Takut ko. 1st time masuk OT, 1st time epidural, 1st time going thru a huge thing like this without Mr Semtz by my side, and it all happened in a blink. Baru pagi tadi aku makan roti canai dengan gembiranya eksaited nak tau gender baby, tetiba sekarang tengahari tengah kena operate dek Dr Siti to do an emergency cerclarge yang apa mendenya pon aku tak sure. Yang aku tau, cervix aku dah terbukak and baby aku nak terkeluar. "Ya Allah yang Maha Pengasih, selamatkan lah hamba dan anak hamba. Permudahkanlah usaha doktor yang merawat hamba sekarang." Itu je doa aku ulang2 baca dalam hati..

0 respon yang Tuan Kemah dah baca:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggal Link Kat Sini Ye!